A Soproni-hegységben található Vasfüggöny Sífutópálya elnevezését onnét kapta, hogy a legmagasabban fekvő 3 pálya (1, 2 és 3 jelű) kb. 1,5 km hosszban az egykori műszaki határzár vonalán került kialakításra.
A sífutópályával Sopronban 1991-ben lehetett először találkozni. 1990-91-ben e sorok szerzője a(z akkor) Tanulmányi Állami Erdőgazdasággal karöltve kialakított egy kb. 4,5 km-es körpályát a Mucktól az Ultráig. Ez a nyomvonal nagyjából megfelel a jelenlegi 2. sz. pályának, a pálya néhány fa információs táblán kívül semmilyen technikai berendezéssel nem rendelkezett, a nyomot a síelők maguk taposták ki.
Az évek során ez a pálya az enyészet áldozata lett, mivel a nyom védelme nem volt biztosítva, gyalogosan, kutyaszánnal, lóháton rámentek a nehéz fizikai munkával taposott nyomra, ezzel a síelők kedvét szegték. Az utóbbi évek kiszámíthatatlan hóviszonyai sem kedveztek a pálya fennmaradásának.
A jelenlegi pályarendszert a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület frissítette és bővítette ki 2008-tól kezdve. A 2008-09 téli szezonban már egy nyomfektető gép segítségével fektetjük a sífutó nyomot, egyelőre a felső 3 pályán. A volt műszaki zár vonalában (részben) 2 nyomot lehetett fektetni, a többi helyen egyszemélyes nyom került kialakításra.
A pályákat úgy jelöltük ki, hogy azok megfeleljenek a téli sífutás követelményeinek, de egyben a hó nélküli hónapokban a nordic walking – újkeletű magyar nevén a botsport – céljaira is használhatók legyenek. Ez a feltétel nyilván egyszerűbben teljesül mint fordítva, hiszen a sífutást kötöttebb feltételű pályákra kellett tervezni, ezért a sífutó nyom kialakítása a tervezésnél prioritást kapott. A pályák nagy része közvetlenül használható a nordic-walkingra, kb. 5 %-ban van olyan vizenyős hely, ahol párhuzamos erdei út használata ajánlott.
A pályarendszer 2013-14. szezontól 4 fő és két kiegészítő pályaszakaszra tagolódik. Az egyes pályák saját színnel és számmal kerülnek megkülönböztetésre. A rendszer logikája, hogy legyen néhány magasabban fekvő körpálya, melyek relatív hóbiztosak, de jó hóviszonyok mellett legyen egy folyamatos összekötés egy városi (tömegközlekedéssel és parkolóval ellátott) kiinduló- és célponttal.
Az 1-2-3 sz. pálya ily módon a Soproni-hegység Muck-Ultra-Várhely környéki fennsík jellegű területein került kijelölésre. A három pályának van egy közös pontja (a '3-Pálya-Pont'), ill. páronként a műszaki zár vonalában átfedésben haladnak. Az 1., 2. és 3. körpályák kiindulási pontja az. ún. '3 Pálya Pont', a körbejárás minden esetben az óramutató járásával ellentétes. Ez a három pálya kb. 500 m magasságban fekszik, ezért a leghóbiztosabbak, hosszúságuk egyenként kb. 4 km.
A pályák aszfaltozott erdészeti közúton megközelíthetők, célszerű parkolási lehetőség elsősorban az egykori Muck-Moha panziónál adott.
A 4. és 4-A sz. pályáknak összekötő szerepe van. Az előzőekben leírt 3 pályát kötik össze a Károly-magaslati parkolóval. Hosszuk egyenként kb. 3 km. A pálya emelkedése kb. 120 m. A Károly-magaslati parkoló kiinduló ponti célszerűségét adja, hogy lényegesen közelebb van a városhoz, sokkal jobb minőségű (szélességű) úton érhető el, és lényegesen több és jobb parkolóhellyel rendelkezik.
Kelta-kör: Ha valaki a 4 km-es egyedi körnél hosszabb távra vágyik, és nem csak egymás után kívánja venni a pályákat, az a lehetőségeket oly módon is variálhatja, hogy pl. a 3 felső pálya külső nyomvonalát járja végig. Ez a külső kör így kb. 8 km hosszúságú.
Az ún. Király-kört akkor tesszük meg, ha a Károly-magaslati parkolóból indulva a Kelta-körhöz felmegyünk, azt bejárjuk, és visszatérünk a kiindulási ponthoz. Ennek a pályának a hossza kb. 14 km.
Sopron, 2023. december