2020. december 4. péntek
Ellenőrző körúton voltam ma a 2-es pályánkon. Ennek felső – ultrai – ága az összes pályánk közül a legmagasabban fekvő, gyakorlatilag mindenütt 500 m közelében halad. Engem is meglepett a kevés, 1-2 cm-es hótakarónak a stabilitása, még bosszankodtam is, hogy az elhasználtabb talpú lécemet miért nem hoztam magammal. Így maradt a gyaloglás. Kitettem a még hiányzó veszélyes meredekséget jelölő táblánkat is. December elejére nem rossz tél-bejelentkezés. A fotók pedig beszéljenek önmagukért.
Ausztria salzburgi és tiroli vidékeire erre a hétvégére brutális havazást prognosztizálnak 100-150 cm mennyiségben:
https://www.wetteronline.de/wetterticker/d861c86a-3a96-46ac-a98e-21d3facf2d12
Kár, hogy ez a vírus most eléggé lekorlátozza az utazási lehetőségeinket. De ahogy mondják: “Minden rosszban van valami jó is” – felértékelődnek a helyi síterepek….
2020. december 3. csütörtök
Ma lehullott az első idei hó Sopronban. A lepelhó vastagsága 1-2 cm, sportolásra nem alkalmas. De bíztató jel a következő hónapokra.
A pályáink – kis kivételtől eltekintve (ahol erdészeti munkák akadályozzák a közlekedést) – igen jó állapotban várják a magasabb havat. A fenti felvétel a Sopron Start és Erdészház közti szakaszt mutatja ma délután.
2020. november 21. szombat
Bizonyos pályaszakaszok különleges kezelést igényelnek. Ilyen pl. a volt műszaki záron húzódó 1 és 2 pályánk. Az ágak évről évre benőnek oldalról – a természet nyomul a fény felé. Mivel a középső sávot az erdészet általában használja, nekünk a széleken kell mozognunk, ahol ezek az ágak gyakran zavarnak. Néhány fővel elég kilátástalan nekiveselkedni ennek a közel 2 x 2 km-es hosszúságú szakasznak. Ezért az utóbbi években a szezonra készülés részeként meghirdetünk egy szombat délelőtti társadalmi munkát gallyazásra. A munkát az Erdészet illetékeseivel előre egyeztetjük.
Idén felhívásunk nyomán 18 fő vágott neki a fagyos, de napsütötte reggelnek. Meg is volt az eredmény: mindössze 2 óra leforgása alatt a 3 részből álló pályaszakasz két szélső szakaszát – kb. 2 x 1,5 km hosszban – vidám hangulatban, jó levegőn annyira meg tudtuk tisztítani, hogy ezután már csak megfelelő hóréteg kell a jó síeléshez. Sajnos a középső szakaszon annyi vágásfa van még betárolva, továbbá olyan erős vaddisznó túrások képeznek akadályt, hogy az idei szezonban – bármilyen hóhelyzet mellett – ez a kb. fél km-es szakaszon nem fogunk tudni gépi nyomot fektetni.
2020. november 18. szerda
A téli előkészületek a TAEG segítségével folyamatosak. Ma az 1-es pályán volt bejárás azon a helyen, ahol fakitermelés volt kora-ősszel. Megbeszéltük a pálya érintett szakaszának a tisztítását.
Időközben szintén az 1-es pálya Muck alatti részén a TAEG eltávolított egy méretes fenyőt, meg egy másikat, amit magával rántott dőléskor, még a tél végi nagy viharban. Lásd fotót is.
Jelenleg úgy tűnik, hogy a lúcfenyők kényszervágása miatt megnövekedett erdészeti tevékenység ellenére pályáink nagy része használható lesz, amennyiben megfelelő hótakarót kapunk.
2020. november 07. szombat
A mai napon a korrekcióra szoruló (áthelyezés, kidőlés, stb.) útirányjelző táblákat tartó oszlopokat helyeztük el újra. 12 oszlop került javításra ill. új helyre.
Mától tehát nem szabad azon csodálkozni, hogy – különösen a 3 és 3A pálya környékén – új helyeken lehet oszlopokat látni, ill. a megszokott helyen már nem lesz semmi….. Az útirány jelző táblák felszerelése a közeljövőben tervezett.
2020. november 02. hétfő
Több más pályakarbantartó munka mellett a mai napon elvégeztük a szezont megelőző szárzúzást a TAEG Zrt. által rendelkezésre bocsátott gép segítségével. Köszönet érte e helyütt is!
Az elkövetkező időben az útirány jelző oszlopok javítása ill. cseréje van napirenden. Még az igazi tél beállta előtt fogunk egy gallyazó délelőttöt is szervezni valamelyik szombati napra.
2020. július 09. csütörtök
A mai napon egyesületünk titkár-asszonyával, Kisgyőri Magdolnával látogatást tettünk Sopron MJV sportért felelős alpolgármesterénél, Csiszár Szabolcsnál.
A találkozó alkalmával átadtunk a Városnak egy tanulmánytervet – 3 pld-ban – egy jövőbeni libegőről (kötélpályáról), amit Schéder Tamás mérnök kolléga készített el. (Ő tervezte a magyar felvonók 85 %-át…, ezt a munkát ajándékba adta a Városnak – köszönet érte.) Az anyag fogadtatása igen pozitív volt az alpolgármester részéről. A többi példányt a város másik két vezetőjének ő fogja továbbítani.
Második napirendként megvitattuk a Sopron – Harka közt létesíthető kerékpárút kérdését. Ebben a kérdésben is nyitott fülekre találtunk. Abban maradtunk, hogy augusztus második felében helyszíni bejárással folytatjuk az előkészítő munkát, (melyet Egyesületünk immár több éve szorgalmaz).
Harmadik napirendi pontként röviden tájékoztatást adtunk arról, hogy Egyesületünk a jövőben az alaptevékenysége (sífutás) mellett, erősebben szeretne nyitni olyan (majdnem) egész évben űzhető tevékenységek irányába mint pl. nordic walking, gyalogtúrázás, kerékpározás.
2020. március 10. kedd
Egyesületünk hosszabb előkészítő tárgyalások után a mai napon a Chernel István Sí és Turisztikai Klaszter tagja lett. A Mátraszentistvánon megrendezett klaszterülésen részt vevő szavazatra jogosultak az elnöki bemutatkozást követően egyhangú szavazattal választották a magyar síklaszter tagjává a FÁBER Egyesületünket. További részletek olvashatók az alábbi linken:
https://sieljitthon.hu/
2020. február 11. kedd
A folyamatos viharok akkor is akadályoznának a sífutásban, ha lenne havunk. Csak a 2-es pályán 4 kidőlt fát számoltam össze ma. Ráadásul még a favágók is elzárták a pályát az Ultra-fordulóban….
2020. február 8. szombat
A múlt heti vihar nyomait ellenőriztem ma az 1-es – Muck körüli – pályánkon. Sajnos 2 helyen 3 termetes fa fekszik keresztben az útjainkon. Ezek eltávolításában az erdőgazdaság segítségére vagyunk utalva. Szerencse a bajban, hogy mindkét hely olyan, hogy ha nehezen is, de ki lehetne kerülni még a nyomfektető géppel is. Sajnos azonban jelenleg nincs hóra kilátásunk…..
2020. február 5. szerda
A kétnapos vihar sok helyütt károkat okozott a pályáinkon is. Bár havunk nincs, sokan használják ezeket az útvonalakat túrázásra, terepfutásra vagy nordic walkingra. A mai körutam során láttam ezt a kettétört fenyőt a kis hidunknál.
2020. január 19. vasárnap
A hét végi havas eső pontos hóhatárt húzott a Récényi úton: a volt műszaki zár nyomvonala felett maradt csak meg a hó, azaz a hóhatár 500 m-en volt. Sajnos ez a mennyiség sportolásra messze nem elég….
2020. január 04. szombat
Bár hómentes időben, de ebben az évben is megtartottuk évnyitó gyalogtúránkat. Az útvonal a Prinz-pihenő – Károlymagaslati parkoló – sífutó pályán az Ácsok pontjáig – Újréti nyiladék – Kánya szurdok – Lőtér – Lőver szálló – Prinz pihenő volt. Sajnos az út első felében csendes esőt kaptunk (amit a meteorológia csak késő délutánra ígért….) A túrát a Kis Kakukk étteremben fejeztük be. Az összes távolság kb. 14 km volt, a résztvevők száma 18 fő és 4 kutya.
2019. december 28. szombat
Ma reggelre újra fehérbe öltözött a hegy. A 0 és 2 cm közt variáló hómagasság téli sportolásra azonban teljesen alkalmatlan. A kirándulni vágyók figyeljenek a Muck felé vezető úton, mert a kevés hó is kellően csúszik.
2019. december 13. péntek
Ma reggelre a tél megmutatta magát. A 0 és 4 cm közt variáló hómagasság téli sportolásra azonban még alkalmatlan.
Egyesületünk ebben az évben is felkészült a téli idényre. A pályáink alapvetően járhatóak, két kisebb tölgy- és egy bükkfa akadályt kell még az erdészettel közösen elhárítanunk. A hatalmas luc-pusztulás miatti “kényszervágás” néhány helyen akadályozni fogja a téli mozgásunkat. Erről aktuálisan a napi hójelentésekben fogunk hírt adni. Biztos érintett lesz a volt műszaki zár nyugati oldala.
A pályáink nyomvonalán 2 helyen változtattunk. Kisebb módosítás történt a 4-es pálya Kőbánya-Alsó és Kőbánya-Felső közötti pontjain. Nagyobb módosítás, hogy a Tolvaj-árki szakaszt legfeljebb szervízútként fogjuk használni, oda pályát már nem jelölünk a következőkben. A 3/A pálya ezzel megszűnik, mert beolvad a 3-as pályába ill. a Bella emlék feletti Őrkunyhó fordulóponttól ezt követően nem a Tolvajároknak lehet kelet felé visszajönni, hanem a Bella-emlékműtől az ún. Várhelyi út alatt, azzal párhuzamosan.
Sajnos mostanáig a kitáblázással nem tudtuk lekövetni a pályamódosítást. Javasoljuk a honlapon viszont frissített letölthető térképet különösen a két érintett pálya vonatkozásában intenzívebben tanulmányozni! Ugyancsak hátra van ezen pályák letölthető GPS-adatainak frissítése.
2019. április 27. szombat
Egyesületünk megtartotta idei első kerékpártúráját. Az útvonal ezúttal Mödling kiindulópont volt, ahonnét a Wiener Neustädter Kanal (csatorna) mentén kerékpároztunk Laxenburg érintésével Bécsújhelyig. A résztvevők száma 9 fő, a táv 55 km volt.A megmozdulás fotói facebook oldalunkon megtekinthetők.
2019. február 22. péntek
Egyesületünk az elmaradt soproni havazások miatt a Sífutó Nyílt napot ebben az évben áthelyezte a közeli osztrák síterepre: Wechsellandra. A túrán 17 fő vett részt, melyhez egyesületünk ingyenesen biztosította a busz-közlekedést. Különösen örömteli, hogy a 17 főből 6 diák érdeklődött a sífutás iránt. A megmozdulás fotói facebook oldalunkon megtekinthetők.
2019. február 2. szombat 10:00 FÁBER Sífutó Nyílt Nap
E L M A R A D
Tisztelt Érdeklődő! Hóhiány és várható meleg időjárás miatt a Sífutó Nyílt Napunkat kénytelenek vagyunk a pótidőpontra: 2019.02.16-ra halasztani.
Kérem, hogy kövesse híreinket az új időponttal kapcsolatban! Köszönjük megértésüket!
2019. január 20. vasárnap
Honlapunk letölthető információit kibővítettük az összes sífutó pályánk GPS-adataival.
2019. január 14. hétfő
Minden hó elolvadt………
Ilyenkor ún. “háttér munka” folyik, pl. most a TUHU (turistautak.hu) honlapon frissítjük, aktualizáljuk a sífutópályák nyomvonalait és azok műszaki adatait.
2019. január 12. szombat
Az éjjel folyamán megérkezett melegfront nem tett jót a hónak. Hiába hozott párhuzamosan 2-3 cm új havat magával, csak roskad a meglévő hó is, különösen, hogy a föld alul még mindig meleg, nincs az első 5-10 cm átfagyva. Így a vizesebb helyen a léc azonnal avarig/sárig szedi fel a havat. Ezzel együtt a legfelső pályákon és mint mindig a volt műszaki zár vonalában az tud csúszkálni, aki nem sajnálja a léc talpát.
A Muckra vezető út nagyon jeges, csak igen türelmes és óvatos vezetők vállalják a felmenetelt!
2019. január 11. péntek
Ma reggel körbejártam az 1-es pályát. A 3 Pálya Pont -Újréti nyiladék egész jól járható, 10-15 cm van a hófúvás függvényében. Az Újréti nyiladék sajnos a járhatatlan határán van, ugyanis a hó alatt a vizek megjelennek, rátapadnak/fagynak a lécre (katasztrofális: elkerülendő!)
Nem volt még elég hideg, hogy átfagyjon a felső talajréteg. Onnét egyenletesen járható a többi szakasz kb. 8-12 cm körüli hómagasságban, csak a fenyőfák alatt vékonyodik el a hóréteg 2-3 cm-re. Aki kényes a léc talpára az neki se induljon! A volt műszaki zár nyugati oldalának közepe táján szintén vizes az altalaj, ott célszerű középre vagy egészen a szélre kikerülni, egyébként ez a szakasz is jó lenne.
A felvezető út nagyon jeges, igen óvatos vezetést igényel, de legalább a padka széle látható.
2019. január 10. csütörtök
Az utolsó helyszíni mérésem tegnap reggel volt az egykori műszaki záron: 10 cm. Ehhez ma éjjel esett biztos 4-5 cm, azaz a műszaki zár nyomvonala – ami teljes hosszában 1,8 km – biztos használható. A többi pályaszakaszon a felettük lévő fák sűrűsége függvényében kevesebb hóval rendelkeznek. De feltételezhető, hogy a Kőbánya pontoktól felfelé a legtöbb pálya használható. A hó vizes, a felvezető út tegnap jégbordás volt, a ma éjjeli havazás hatását nem ismerem.
A meteorológiai előrejelzés szerint ez az állapot kb. szombat délig fog fenn állni, utána markáns melegedés lesz. Aki tehát szeretne csúszni, az addig tegye!
2019. január 8. kedd
Ma reggel 11 cm hóban, kisebb hózáporban – igaz valamelyest inkább vizes hóban – de kiválóan használható volt sífutásra a volt műszaki záron található nyomvonalunk. Mint már korábban többször jeleztük, ez a hómennyiség gépi nyomfektetéshez kevés.
2019. január 6. vasárnap
A szombati havas esőben a hóhatár valahol 400 m körül volt. Ebből adódóan még a Károly-magaslati parkoló beszálló pont körül is csak nyomokban van hó, míg a Muckon szabad területeken (ma reggel) 10 cm hó fekszik.
A pályarendszerünk azonban a vizes és változó hómagasság miatt gyakorlatilag nem használható.
A Muckra vezető műút sónedves, jól járható.
2019. január 5. szombat
Néhány cm jött csak hozzá az éjszaka folyamán. Jelenleg Sopron az ország legmelegebb pontja. (+2 C). Lehet, hogy ez a Muck környékén csak 0.0 C, de a max. 5-6 cm hó – különösen fák alatt valószínűleg kevés a sportoláshoz. Mindenesetre csak az próbálkozzon, aki nem sajnálja a léc talpát.
A pályáink egyébként jó állapotban vannak. 2 helyen találunk erdészeti munkák miatt akadályokat:
2-es pálya felső (Ultra oldali) szakasza;
4-es pálya Hétbükkfa parkoló és Tölgyesmocsár alsó pont közti szakaszon (a párhuzamos 4A szakasz a műút mellett azonban szabadon járható.
2019. január 4. péntek
A tegnapi hó csak arra volt jó, hogy megint lejegesedjen a Muck felé vezető út. A decemberben tapasztalható áldatlan útállapotok nyomán ma – valaki illetékes nyomán – ugyanezt az utat délben lesózták. 12 óra felé az egész felvezető úton sós hólé állt, de legalább nem csúszott….
Egyesületünk mára kapott földmunkagépet néhány még mindig útban álló tuskó eltávolításra. Reméljük, hogy ezt követően még egyenesebb és egyenletesebb pályaszakaszokkal tudjuk a sífutás szerelmeseit megörvendeztetni!