Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
Színe a térképen
A FÁBER Egyesület által üzemeltetett sífutó pályák két fő csoportba tagolhatók:
Az 1-től 5-ig terjedő számozású pályák Sopron Város és a Muck Turistaház közötti területen találhatók és egy összefüggő pályarendszert alkotnak. A 6-os számú pálya egy – egyelőre – független pályaszakasz az Ilona akna határátkelő és az Asztalfő között.
Az első 3 pálya magasan fekvő körpálya, melyekhez személygépkocsival a Lőver uszodától a Muck Turistaházhoz és/vagy Állatsimogatóhoz vezető szilárd burkolatú úton lehet eljutni, ahol jól kiépített parkoló található. Mindhárom pálya kiindulási pontja a 3-páya-pont nevű elágazó hely, ami a Muck-Állatsimogató parkolójának közvetlen közelében (a felvezető út túloldalán) található. A pályaleírásokat az óramutatóval ellentétes irányban adjuk meg.
1-es pálya – Muck kör
Az 1-es pálya nyugati irányban a volt műszaki határzáron (egykori Vasfüggönyön) halad mintegy 700 m-t, majd balra fordul enyhén felfelé a Muck Turistaház irányába. Innét közel 1,5 km-en át lejtmenetben halad az Újréti-nyiladékig, majd ismét kiérve a volt műszaki határzárra balra visszafordul a kiindulási pontra.
Hossza kb. 3,5 km, legmagasabb pontja 520 m, szintkülönbség 55 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya.
1A pálya
Az 1-es körpálya oldalirányú kiágazása az Újréti nyiladéktól mintegy 400 m hosszban. Ez egy egyenes vonalú „zsákpálya” ami a volt műszaki zár nyomvonalát követi.
Hossza kb. 0,4 km, legmagasabb pontja 475 m, szintkülönbség 5 m, nehézségi foka: könnyű - kék pálya.
2-es pálya – Ultra kör
A 2-es pálya kb. 100 m lejtmenet után keresztezi a Brennberg felé vezető zárt erdészeti műutat, majd további 100 m után ér a Tolvajárok elágazási ponthoz. Innét közel vízszintesen ill. kisebb lejtésekkel kb. 2 km múlva eléri az Ultra-fordulót (ami a felette található Ultra hegycsúcsról kapta a nevét). Itt újra keresztezi az erdészeti műutat, és fokozatosan emelkedni kezd. Ezen a szakaszon található pályarendszerünk rövid, de legmeredekebb szakasza is, amit ellenkező irányból nagyon óvatosan kell megközelíteni! Az Ultra- és a Seprőkötő-hegy oldalában haladva elérjük a volt műszaki zárat, ahol az előzőekben leírt 1-es pályával közös nyomon haladunk a 3-pálya-pont kiindulásig.
Hossza kb. 4,5 km, legmagasabb pontja 510 m, szintkülönbség 70 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya, de két rövid fekete szakasszal.
3-as pálya – Új-hegy kör
A parkolóból kelet felé enyhe lejtővel haladunk az Újréti-nyiladékig, közösen az 1-es pálya nyomvonalával. A nyiladékot elérve balra fordulunk, keresztezzük a Kecske-patak forrását, és rövid emelkedővel elérjük a Muckra vezető műutat, amit itt kereszteznünk kell. A továbbiakban közel egy szintben haladunk kb. 1,5 km-t a Bella emléknél található menedékházig, amit megkerülve újabb rövid emelkedő következik, majd visszafelé a 3-pálya-pontig változatos, hullámzó magasságú a nyomvonal vezetése.
Hossza kb. 4,1 km, legmagasabb pontja 505 m, szintkülönbség 45 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya.
Az előzőekben leírt 3 felső körpályát két felvezető nyomvonalon lehet elérni a város irányából:
4-es pálya – Sopron Start – Fáber-rét – Kelta pont
Ez a pálya a Kőfejtő úttól indul a Felsőlőver út meghosszabbításában. A kiinduló pontja a pályarendszer legmélyebben fekvő része (305 m), ami egyben kapcsolódik a város belterületéhez. A Sopron Start nevű induló pont elérhető személygépkocsival a Kőfejtő út aljában található parkolóból, vagy gyalogosan a legközelebbi buszmegállóból a Lőver uszodától, mintegy 500 m gyaloglással.
A pálya fokozatosan, de enyhén emelkedik az Erdészház irányába, majd megkerüli a Motorfűrészes Tanpályát és egy félkört ír le a Fáber-réten. Innét a Hétbükkfa kirándulópont érintésével tovább emelkedik váltakozó közel vízszintes szakaszokkal, majd egy időre párhuzamosan halad a 3-as pályával, míg el nem éri magaslati végpontját a Kelta-pontnál.
Hossza kb. 5,2 km, legmagasabb pontja 480 m, szintkülönbség 175 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya.
4A pálya – Erdészház - Borby pont
A 4A pálya a 4-es pályával elméletileg párhuzamosan halad. Bár kiinduló pontjának az Edészház elágazást adjuk meg, a gyakorlati beszálló pontja a Károly-kilátó autóparkolója. A 4A pálya innét a Muckra vezető úttal párhuzamosan halad fel egészen a 3-as pálya alsó ágának keresztezésével ugyanennek a pályának a felső ágáig, amit a Borby pontnál ér el. (A Borby pont elnevezése Borbás Lászlóra utal, akinek ez beceneve volt és aki egyesületünk korán elhunyt alapító és legaktívabb tagja volt). Ez a pálya is fokozatosan, de enyhén emelkedik, hosszabb rövidebb vízszintes szakaszokkal tarkítva.
Hossza kb. 3,4 km, legmagasabb pontja 500 m, szintkülönbség 130 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya.
4B pálya – Gyakorló réti összekötő
Az erdészház mögött található gyakorló rétet magába foglaló összekötő pályaszakasz, ami az Emlékerdő elágazó ponttól a Fáber-rét felső pontig halad. Célszerű megközelítése a Károlymagaslati autóparkolóból van.
Hossza kb. 0,7 km, legmagasabb pontja 400 m, szintkülönbség 20 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya, ezen belül a gyakorló rét könnyű - kék.
5-ös pálya – Fáber-rét
A Fáber-réten fektetett körpálya. Célszerű megközelítése a Károlymagaslati autóparkolóból van.
Hossza kb. 1 km, legmagasabb pontja 380 m, szintkülönbség 10 m, nehézségi foka: könnyű - kék pálya.
A fenti pályákat nyilván kombinálva is használhatjuk:
Kelta-kör: Ha valaki a 4 km-es egyedi körnél hosszabb távra vágyik, és nem csak egymás után kívánja venni a pályákat, az a lehetőségeket oly módon is variálhatja, hogy pl. a 3 felső pálya külső nyomvonalát járja végig. Ez a külső kör így kb. 8 km hosszúságú.
Az ún. Király-kört akkor tesszük meg, ha a Károly-magaslati parkolóból indulva a Kelta-körhöz felmegyünk, azt bejárjuk, és visszatérünk a kiindulási ponthoz. Ennek a pályának a hossza kb. 14 km.
6-os pálya – Fehér kövek
Ez a pálya az előzőekben leírtaktól külön található. Megközelítése jobbára csak személygépkocsival lehetséges, amihez Brennbergbánya irányába el kell hagyni Sopront, majd Brennbergbányát is Új-Hermes irányába és egészen az Ilona-aknai közúti határátkelőig kell menni. Itt van annyi szabad hely, hogy több személygépkocsi parkolása megoldható. Téli útviszonyok esetén ez a megközelítés fokozott figyelmet igényel, a parkolás magas hó esetén lehet, hogy nehézségeket okoz. Célszerű hóláncot és hólapátot is magunkkal vinni! Ez a határpont értelemszerűen Ausztria felől is elérhető, abból az irányból jobb minőségű és normál szélességű úton, de az út ebből az irányból mintegy 12 km-rel hosszabb (a Harka-Nyéki határponton át, a kópházi határállomáson keresztül még hosszabb).
A pálya kiindulási pontja az Ilona-aknánál (Helenenschacht) lévő közúti határátkelő és a határ nyomvonala. (GPS: 47.65002; 16.47818). A pálya nyomvonala a magyar-osztrák határ, ami itt egy erdei út. Az út használhatósága érdekében a kocka alakú fehér határköveket az osztrák hatóságok B. 1922 felirattal – szinte kivétel nélkül - az út két oldalán helyezték el. Innét ered a 6-os pálya elnevezése: „Fehér kövek”. (Nem összetévesztendő az ezzel az úttal párhuzamosan haladó, sorompóval lezárt erdészeti úttal, amin a piros-zöld turistajelzés látható!)
A kiinduló pont magassága 480 m és egy fél km-en át egész enyhén emelkedik. Ezután 1 km-ig következik egy meredekebb rész, amivel elérjük a Soproni hegység legmagasabb pontját, a Magas-bércet (560 m) délről elkerülő, vízszintes határszakaszt, ami ezt követően kb. 700 m-en át az István-akna nevű rétig lejtésben halad. Innét 3,3 km-en át lágy emelkedőkkel, lejtőkkel és hosszú vízszintes szakaszokkal változatos terepen vezet az út az Asztalfőig (más néven: Urak asztala / Herrentisch). Az Asztalfő (550 m) egy kedvelt kirándulópont az osztrák-magyar határon. Egy kő asztalon, padokon és egy bográcsozó helyen kívül más infrastruktúra itt nem található.
Ez a pálya nem körpálya, hanem egy egyenes szakasz. Tehát aki itt elindul, annak arra kell ügyelnie, hogy amennyit megtett előre, ugyanannyit kell megtennie visszafelé is. A könnyebb tájékozódás érdekében km-ként kétnyelvű szelvényjelölést helyeztünk el a pálya mellett.
Hossza kb. 5 km, legmagasabb pontja 550 m, szintkülönbség 70 m, nehézségi foka: közepes - piros pálya, kivéve a 0,5 és 1,0 km közötti részt, ami fekete szintű.
Sopron, 2024. december 8.
1.felszerelés | 2.felszerelés | 3.felszerelés | |
---|---|---|---|
1 napra | 5.000 Ft | 4.000 Ft | 3.000 Ft |
2 napra | 8.000 Ft | 6.000 Ft | 4.000 Ft |
3 naptól 1 hétig (napidíj) |
3.000 Ft | 2.000 Ft | 1.500 Ft |