FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület - alapítva 2009
FÁBER SBT Egyesület
- alapítva 2009
Logo 512*512

egyesületünk és a soproni sífutás története

A sífutópályával Sopronban 1991-ben lehetett először találkozni. 1990-91-ben e sorok szerzője a(z akkor) Tanulmányi Állami Erdőgazdasággal karöltve kialakított egy kb. 5 km-es körpályát a Mucktól az Ultráig.

Ez a nyomvonal nagyjából megfelel a jelenlegi 2. sz. pályának, a pálya néhány fa információs táblán kívül semmilyen technikai berendezéssel nem rendelkezett, a nyomot a síelők maguk taposták ki. Az évek során ez a pálya az enyészet áldozata lett, mivel a nyom védelme nem volt biztosítva, gyalogosan, kutyaszánnal, lóháton rámentek a nehéz fizikai munkával taposott nyomra, ezzel a síelők kedvét szegték. Első időben az akkor még meglévő műszaki határzár is akadály volt.

2008. október 11-én 12 fővel megalakult a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület, melyet az illetékes szervek 2009. február 28-án jegyeztek be hivatalosan. Fő célkitűzés a sífutó élet felkarolása volt a Soproni hegységben, de párhuzamosan a nem téli hónapokban a gyalogos és kerékpáros túrák szervezése is, elsősorban a saját tagság részére. Az Egyesületet támogatásáról biztosította a terület kezelője: a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt., Sopron Megye Jogú Város és a Fertő-Hanság Nemzeti Park is.

A jelenlegi pályarendszert a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület frissítette és bővítette ki 2008-tól kezdve. A 2008-09 téli szezonban már egy használtan vásárolt nyomfektető gép segítségével készítettük a sífutó nyomot, egyelőre a felső 3 pályán. A volt műszaki zár vonalában (részben) 2 nyomot lehetett fektetni, a többi helyen egypályás nyom került kialakításra.

A Soproni-hegységben található Vasfüggöny Sífutópálya elnevezését onnét kapta, hogy a legmagasabban fekvő 3 pálya (1, 1A, 2 és 3 jelű) kb. 1,5-2 km hosszban az egykori műszaki határzár vonalán került kialakításra.

A pályákat úgy jelöltük ki, hogy azok megfeleljenek a téli sífutás követelményeinek, de egyben a hó nélküli hónapokban a nordic walking – újkeletű magyar nevén a botsport – céljaira is használhatók legyenek. Ez a feltétel nyilván egyszerűbben teljesül mint fordítva, hiszen a sífutást kötöttebb feltételű pályákra kellett tervezni, ezért a sífutó nyom kialakítása a tervezésnél prioritást kapott. A pályák nagy része közvetlenül használható a nordic-walkingra, kb. 5 %-ban van olyan vizenyős hely, ahol párhuzamos erdei út használata ajánlott.

A pályarendszer 2013-14. szezontól 3 fő és két kiegészítő pályaszakaszra tagolódott. Az egyes pályák saját színnel és számmal kerültek megkülönböztetésre. A rendszer logikája, hogy legyen néhány magasabban fekvő körpálya, melyek relatív hóbiztosak, de jó hóviszonyok mellett legyen egy folyamatos összekötés a városi (tömegközlekedéssel és parkolóval ellátott) kiinduló- és célponttal.

Legelső dolgaink közé tartozott néhány használt sífutó felszerelés beszerzése. Ezeket részben megvásároltuk, részben ajándékba kaptuk osztrák társegyesületektől.

2015-ben bezárt a Muck-Moha Panzió, ahol addig az üzemeltető szívességéből a motoros szánt tárolni tudtuk. Ez ideális volt olyan szempontból, hogy azon a legmagasabb helyen tároltuk, ahol mindig a legtöbb hó volt. Ezt követően kellett vásárolnunk egy használt konténert, amit szintén szívességi alapon a Roth Gyula Erdészeti Szakiskola Fáber-réti bekerített tanpályáján tárolhatunk azóta is. Sajnos ez annyiban problémás, hogy előfordul, hogy 500 m-en jó hóviszonyok vannak, a kb. 350 m-en található konténerünknél meg alig, vagy semmi hó nincs. Ezért következő lépésben egy utánfutót is vettünk, amivel a motoros szánt a megfelelő hóviszonyokhoz szállíthatjuk, no meg az időnkénti szervizekhez is.

Később saját fejlesztésben és gyártásban készítettünk egy új, szélesebb nyomfektető szerkezetet, amivel már dupla nyomot tudtunk készíteni. Sajnos párhuzamosan a motoros szánunk már meghaladta a 30 éves kort és egyre többet kellett szervízelni.

2019-től kezdődően egyre kevesebb téli csapadékot kapott ez a terület (is), továbbá a CoVid járvány pozitív hozadékaként sokkal több lett az erdőlátogató, aminek viszont az lett a negatív hatása, hogy a városhoz ill. műúti megállókhoz közeli pályákat gyakran hamar tönkre tették a gyalogosok. Ezért egy távolabbi pályát kerestünk és találtunk 2022. januárjában, ami nemcsak kisebb látogatottságú, hanem mentes az erdészeti járművek közlekedésétől is, és még kb. 50-100 m-rel magasabban is fekszik az addigiaknál. Hátránya, hogy megközelítése gyakorlatilag csak személygépkocsival és kétszer olyan hosszú úton, a Deák tértől mintegy 12 km megtételével, szűk, egynyomú közúton lehetséges. Ennek a 6-os számú, „Fehér kövek” elnevezésű pályának egyben érdekessége, hogy pont a magyar-osztrák határon helyezkedik el. Kialakítása előtt a TAEG Zrt.-n túlmenően az osztrák oldali illetékes récényi (ritzingi) polgármesterrel és a határos terület tulajdonosával, az Eszterházy erdészettel is egyeztetést folytattunk. Az 5 km-es szakaszt végig kitakarítottuk, egy helyen gépi földmunkával kellett a járhatóságát biztosítani. Így 2024-re jó minőségben elkészült ez a pálya is, amit egyirányú volta miatt km-szelvényezéssel is elláttunk.

2022-ben állami pályázaton nyert pénzzel tudtunk venni egy Polaris típusú teher-quadot, különféle felszerelésekkel. Ezzel a téli nyomfektetés az öreg motoros szánról áttevődött egy új gépre, ill. a nem havas időben is könnyebb pályabejárást tudunk biztosítani ezzel a szerkezettel. A kiegészítők is hasznosak hozzá: csörlő, amivel vagy magát tudja kihúzni a gép, vagy kidőlt fákat tudunk a pályáról levontatni. Van hozzá egy kisebb szárzúzónk, amivel a TAEG által előkezelt pályáinkat még egyszer lejárva igen jó altalajt tudunk biztosítani, így a pályák már kevés hóban is jól használhatók. A nyomfektetést általában 15-18 cm hómagasságtól tudjuk végezni, de a pályák már akár 6-8 cm hómagasságtól használhatók a sífutásra.

Vannak további fejlesztési terveink is, de minden a hóviszonyok függvényében történik. Továbbá elképzeléseinknek határt szabnak anyagi lehetőségeink is. A pályarendszert alapvetően tagdíjainkból, magánszemélyek adományaiból, némi városi sporttámogatásból és az erdészet eseti hozzájárulásaiból tudjuk fenntartani, mindezt sok társadalmi munkával kiegészítve.

Sopron, 2024. december 8.

9400 Sopron
Frankenburg u. 7.
9400 Sopron, Frankenburg u. 7.
Kubinszky András
06 20 264 44 00
Szigethi Béla
Logo 512*512
FÁBER SBT Egyesület
Minden jog fenntartva © 2024