A sífutópályával Sopronban 1991-ben lehetett először találkozni. 1990-91-ben e sorok szerzője a(z akkor) Tanulmányi Állami Erdőgazdasággal karöltve kialakított egy kb. 5 km-es körpályát a Mucktól az Ultráig.
Ez a nyomvonal nagyjából megfelel a jelenlegi 2. sz. pályának, a pálya néhány fa információs táblán kívül semmilyen technikai berendezéssel nem rendelkezett, a nyomot a síelők maguk taposták ki. Az évek során ez a pálya az enyészet áldozata lett, mivel a nyom védelme nem volt biztosítva, gyalogosan, kutyaszánnal, lóháton rámentek a nehéz fizikai munkával taposott nyomra, ezzel a síelők kedvét szegték. Első időben az akkor még meglévő műszaki határzár is akadály volt.
2008. október 11-én 12 fővel megalakult a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület, melyet az illetékes szervek 2009. február 28-án jegyeztek be hivatalosan. Fő célkitűzés a sífutó élet felkarolása volt a Soproni hegységben, de párhuzamosan a nem téli hónapokban a gyalogos és kerékpáros túrák szervezése is, elsősorban a saját tagság részére. Az Egyesületet támogatásáról biztosította a terület kezelője: a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt., Sopron Megye Jogú Város és a Fertő-Hanság Nemzeti Park is.
A jelenlegi pályarendszert a FÁBER Sífutó, Botsport és Természetjáró Egyesület frissítette és bővítette ki 2008-tól kezdve. A 2008-09 téli szezonban már egy használtan vásárolt nyomfektető gép segítségével készítettük a sífutó nyomot, egyelőre a felső 3 pályán. A volt műszaki zár vonalában (részben) 2 nyomot lehetett fektetni, a többi helyen egypályás nyom került kialakításra.
A Soproni-hegységben található Vasfüggöny Sífutópálya elnevezését onnét kapta, hogy a legmagasabban fekvő 3 pálya (1, 1A, 2 és 3 jelű) kb. 1,5-2 km hosszban az egykori műszaki határzár vonalán került kialakításra.
A pályákat úgy jelöltük ki, hogy azok megfeleljenek a téli sífutás követelményeinek, de egyben a hó nélküli hónapokban a nordic walking – újkeletű magyar nevén a botsport – céljaira is használhatók legyenek. Ez a feltétel nyilván egyszerűbben teljesül mint fordítva, hiszen a sífutást kötöttebb feltételű pályákra kellett tervezni, ezért a sífutó nyom kialakítása a tervezésnél prioritást kapott. A pályák nagy része közvetlenül használható a nordic-walkingra, kb. 5 %-ban van olyan vizenyős hely, ahol párhuzamos erdei út használata ajánlott.
A pályarendszer 2013-14. szezontól 3 fő és két kiegészítő pályaszakaszra tagolódott. Az egyes pályák saját színnel és számmal kerültek megkülönböztetésre. A rendszer logikája, hogy legyen néhány magasabban fekvő körpálya, melyek relatív hóbiztosak, de jó hóviszonyok mellett legyen egy folyamatos összekötés a városi (tömegközlekedéssel és parkolóval ellátott) kiinduló- és célponttal.
Legelső dolgaink közé tartozott néhány használt sífutó felszerelés beszerzése. Ezeket részben megvásároltuk, részben ajándékba kaptuk osztrák társegyesületektől.
2015-ben bezárt a Muck-Moha Panzió, ahol addig az üzemeltető szívességéből a motoros szánt tárolni tudtuk. Ez ideális volt olyan szempontból, hogy azon a legmagasabb helyen tároltuk, ahol mindig a legtöbb hó volt. Ezt követően kellett vásárolnunk egy használt konténert, amit szintén szívességi alapon a Roth Gyula Erdészeti Szakiskola Fáber-réti bekerített tanpályáján tárolhatunk azóta is. Sajnos ez annyiban problémás, hogy előfordul, hogy 500 m-en jó hóviszonyok vannak, a kb. 350 m-en található konténerünknél meg alig, vagy semmi hó nincs. Ezért következő lépésben egy utánfutót is vettünk, amivel a motoros szánt a megfelelő hóviszonyokhoz szállíthatjuk, no meg az időnkénti szervizekhez is.
Később saját fejlesztésben és gyártásban készítettünk egy új, szélesebb nyomfektető szerkezetet, amivel már dupla nyomot tudtunk készíteni. Sajnos párhuzamosan a motoros szánunk már meghaladta a 30 éves kort és egyre többet kellett szervízelni.
2019-től kezdődően egyre kevesebb téli csapadékot kapott ez a terület (is), továbbá a CoVid járvány pozitív hozadékaként sokkal több lett az erdőlátogató, aminek viszont az lett a negatív hatása, hogy a városhoz ill. műúti megállókhoz közeli pályákat gyakran hamar tönkre tették a gyalogosok. Ezért egy távolabbi pályát kerestünk és találtunk 2022. januárjában, ami nemcsak kisebb látogatottságú, hanem mentes az erdészeti járművek közlekedésétől is, és még kb. 50-100 m-rel magasabban is fekszik az addigiaknál. Hátránya, hogy megközelítése gyakorlatilag csak személygépkocsival és kétszer olyan hosszú úton, a Deák tértől mintegy 12 km megtételével, szűk, egynyomú közúton lehetséges. Ennek a 6-os számú, „Fehér kövek” elnevezésű pályának egyben érdekessége, hogy pont a magyar-osztrák határon helyezkedik el. Kialakítása előtt a TAEG Zrt.-n túlmenően az osztrák oldali illetékes récényi (ritzingi) polgármesterrel és a határos terület tulajdonosával, az Eszterházy erdészettel is egyeztetést folytattunk. Az 5 km-es szakaszt végig kitakarítottuk, egy helyen gépi földmunkával kellett a járhatóságát biztosítani. Így 2024-re jó minőségben elkészült ez a pálya is, amit egyirányú volta miatt km-szelvényezéssel is elláttunk.
2022-ben állami pályázaton nyert pénzzel tudtunk venni egy Polaris típusú teher-quadot, különféle felszerelésekkel. Ezzel a téli nyomfektetés az öreg motoros szánról áttevődött egy új gépre, ill. a nem havas időben is könnyebb pályabejárást tudunk biztosítani ezzel a szerkezettel. A kiegészítők is hasznosak hozzá: csörlő, amivel vagy magát tudja kihúzni a gép, vagy kidőlt fákat tudunk a pályáról levontatni. Van hozzá egy kisebb szárzúzónk, amivel a TAEG által előkezelt pályáinkat még egyszer lejárva igen jó altalajt tudunk biztosítani, így a pályák már kevés hóban is jól használhatók. A nyomfektetést általában 15-18 cm hómagasságtól tudjuk végezni, de a pályák már akár 6-8 cm hómagasságtól használhatók a sífutásra.
Vannak további fejlesztési terveink is, de minden a hóviszonyok függvényében történik. Továbbá elképzeléseinknek határt szabnak anyagi lehetőségeink is. A pályarendszert alapvetően tagdíjainkból, magánszemélyek adományaiból, némi városi sporttámogatásból és az erdészet eseti hozzájárulásaiból tudjuk fenntartani, mindezt sok társadalmi munkával kiegészítve.
Sopron, 2024. december 8.